We coming home now, we coming hooooome now

2 mei 2018 - Auschwitz, Polen

Dag beste vriend(innen(en

Onze reis zit er bijna op. Kzal direct met de deur in huis in vallen. Het scheelde niet veel of we hadden vandaag niet naar huis gekomen of veel later. Onze reisorganisatie had aan onze taxibus de opdracht gegeven om ons te komen oppikken aan het hotel omstreeks 13H15, onze vlucht is om 13H40. Het is vanuit het hotel wel amper 15 tot 20 minuutjes rijden, maar toch dat had in het geheel niet gegaan.

Ik zal er persoonlijk voor zorgen dat ik een  klapke ga doen met de reisorganisatie TUI en/of hun vertegenwoordiger. Maar niet gezeurd dat lossen we wel op. Allee hier zijn we ermee met ons dagverslag van gisteren.

Stipt op tijd was Anna met haar chauffeur op tijd aan ons hotel om de dag aan te vatten. Wij dus naar de beroemde/beruchte concentratiekampen van Auschwitz en Birkenau. Onderweg naar deze kampen kregen we een mooie film gepresenteerd van de bevrijding van kamp Auschwitz door de russen.

Het was er een drukte van jewelste aan de inkom maar natuurlijk als groep niks dan voordelen want alles was netjes geregeld. Wij dus met het nodige respect en weemoed naar binnen. We kregen door onze gids een duidelijke uitleg over welke gruwel en vernedering zich hier allemaal heeft afgespeeld.

Auschwitz was een verzameling van concentratie- en vernietigingskampen die tijdens de Tweede Wereldoorlog door nazi-Duitslandnabij de Poolse stad Auschwitz (Pools: Oświęcim) werden opgezet. Het was het grootste van alle Duitse concentratiekampen en bestond uit Auschwitz I (Stammlager of basiskamp), Auschwitz II-Birkenau (Vernichtungslager of vernietigingskamp), Auschwitz III-Monowitz (een werkkamp) en een aantal subkampen.

Naar Auschwitz werden ongeveer 1,3 miljoen mensen gedeporteerd.Hiervan zijn er ongeveer 1,1 miljoen om het leven gekomen, waarvan het grootste deel werd vergast.

De naam Auschwitz is symbolisch geworden voor de vernietigings- en concentratiekampen van de nazi's die op vele plaatsen in Europa verschenen voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog. Miljoenen mensen, merendeels Joden maar ook personen die tot andere etnische minderheden behoorden, evenals politieke gevangenen, zijn in dergelijke kampen om het leven gekomen.

Ook werd er vanaf juni 1943 op verzoek van Himmler in blok 24a een bordeel gevestigd, het Lagerbordell. Eerder had de SS een plan om een bordeel in blok 11 te plaatsen verworpen. Het bordeel werd in oktober 1943 geopend en moest als beloning dienen voor gevangenen met extra privileges, zoals kapo's. De bewakers van de SS mochten geen gebruik maken van dit bordeel, maar wel van het bordeel in de stad Auschwitz. Meer dan zestig Duitse, Poolse en Oekraïense vrouwen werden uit het vrouwenkamp van Auschwitz II-Birkenau gehaald om in de bordelen van Auschwitz I en Auschwitz III-Monowitz te werken. Het bordeel bleef tot enkele dagen voor de evacuatie bestaan. In de ruiten die rond de stad verspreid liggen is heel veel groen, parken, bossen, speelterreinen, kortom mooie omgeving. We leerden ook van onze gids Anna dat er in en de bossen " BOSGIDSEN " aanwezig zijn.

Deze zijn niet de klassieke gidsen zoals wij die kennen maar het zijn niet meer of minder dan hoertjes. Eigenlijk zoals wij dat ook hebben "bospoepers" :-):-):-):-)

Veel meer uitleg over de beide kampen zal nog volgen in ons ledenblad. Na het bezoek aan de kampen hadden we reeds de dag ervoor een afspraak gemaakt met een toffe kerel (Lukasz +48 663 320 287) om met een soort van grote golfkarretjes een rondrit te maken doorheen de stad Krakow en het Joodse Ghetto. Deze rondrit was een kei goei beslissing en moet je zeker gedaan hebben. Straatje in en uit, uitleg over al wat je tegenkomt in het Nederlands en het is gewoon een absoluut To Do momentje. Een aanrader!!!!! Het nummer van Lukasz heb ik erbij vermeld, als je het wil doe en je wil hem bellen doe hem de groeten van Ronny en de bende uit België.

Na een lange en vermoeiende dag zijn we uiteindelijk aangekomen in ons hotel, iedereen was een beetje moe, maar zoals het de echte betreft geen probleem. Wat gaan opfrissen, gezellig keuvelen bij een pintje, koffie en wijntje om daarna onze dag af te sluiten met een etentje in het restaurant van ons hotel.

Onze reis zit er dus bijna op. Wie graag eens tot hiertoe komt neem zeker een gids want dat is de moeite. Onze gids was Anna +48 501 795 720 en ze heeft haar werk prachtig gedaan.

do później - tot straks

Vanwege Ronny, Paula, Louis, Monique, Jos, Lea, Jos, Jos, Jasper, Luc, Walter, Albert, René, Edgard, Geert en eentje zijn naam kwijt.